כוכב בעסקים, אבוד באהבה
סיפור מקרה: איך להפסיק להתייחס לזוגיות כמו לעוד משימה ביומן?
תכירו את עידן (שם בדוי). קסם של בחור, בשנות העשרים, יזם בנשמה, חריף, אינטליגנטי ובעלים של עסק מצליח. כשעידן נכנס אליי לקליניקה בפעם הראשונה, הדיסוננס זעק לשמיים. הוא תיאר לעצמו מציאות שגברים מצליחים רבים מכירים היטב:
בחוץ, בעולם העסקים – הוא כוכב. שולט בעניינים, מנהיג, מניע תהליכים וחותם עסקאות.
אבל כשהוא נכנס למערכת יחסים? שם הוא הולך לאיבוד.
עידן הגיע אליי כשהוא מתנהל בעולם הרגשי בדיוק כפי שהתנהל בעולם העסקי – עם יעדים, אסטרטגיות וצורך לסמן "V" על המשימה הבאה. הזוגיות נתפסה אצלו כמשהו שצריך "לכבוש", והבחורה שאיתו הייתה צריכה להיות סוג של "גביע" מרשים שיוכיח לעולם (ובעיקר לו) שהוא מוצלח ורצוי.
המחיר של הגישה הזו היה כאב מתמשך. אם בחורה לא ענתה לו להודעה במשך כמה שעות, הוא היה נכנס לסחרור: מעשן בשרשרת, בודק את הטלפון באובססיביות, ואוכל תסריטים שלמים בראש על דחייה ונטישה. הוא האמין שעולם הזוגיות חייב להיות דרמטי, כי אחרת החיים מרגישים "דלוחים" וחסרי טעם. עמוק בפנים, ניהלה אותו אמונה מגבילה, סלע כבד שישב לו על הלב: "לי זה לא הולך חלק". הוא חיכה שהבת הזוג תהיה זמינה אליו 24/7 כדי לאשר את הקיום שלו.
התהליך: לבנות את המעטפת מחדש
הבנתי שאי אפשר לפתור את האתגר של עידן רק ב"טיפים" לאיך להתנהג בדייטים. היינו צריכים לעשות עבודת עומק. יצאנו לדרך עם שיטת זהות ב-360 מעלות – גישה שנועדה לסגור את הפרצות בביטחון העצמי שלו מכל כיוון אפשרי, כדי לבנות "סנטר" יציב שאי אפשר לערער:
- ציר העומק (הילד הפנימי):
חזרנו אחורה לילד שהרגיש נטוש, ושחררנו את הפרשנות הכואבת שליוותה אותו במשך שנים, החלפנו אותה בתחושת ביטחון ויציבות שעידן הבוגר העניק לו. - ציר הגובה (הזהות המנצחת):
השתמשנו בכלים של Neuro-Coding כדי לפגוש את "עידן העתידי" – גבר בעל נוכחות, שלם ורגוע. עידן ממש "נכנס" לגוף שלו ולמד להרגיש את ה"עוצמה השקטה" בגוף, עוצמה שלא דורשת רעש כדי לבלוט. את הסלע שסימל את האמונה "לי זה לא הולך חלק" הוא בעט לדמיון, ובמקומו נכנס לנחל זורם של אמונה חדשה:
"אני מגנט של זוגיות בריאה ואוהבת". - ציר הרוחב (גבולות המרחב):
עבדנו על מה שהוא הגדיר כ"להגיע לנחלה" שלו. עידן הבין שנחלה היא לא אישה או בית שהוא כובש בחוץ, אלא טריטוריה פנימית מוגנת. הוא למד שהוא זה שבוחר מי נכנסת לשם, ואת מי להשאיר בחוץ. - ציר הליבה (עוגנים בחושים):
יצרנו עוגן עוצמתי שקראנו לו "באלאנס" (Balance). ברגעים שבהם הטריגר עלה והוא הרגיש את ה"מחנק" בגרון שעומד לזרוק אותו לדרמה, עידן למד לצאת מעצמו, להשקיף על הסיטואציה מהצד כמו צופה אובייקטיבי, לנשום – ולהחזיר לעצמו את השליטה במרווח שבין הגירוי לתגובה.
ההארה: "אני הדרמה"
נקודת המפנה הגיעה כשעידן הבין שהוא התאהב בפנטזיות. הוא הבין שכאשר הוא מלביש על בחורה אידיאליזציה שלא קיימת במציאות, הוא למעשה דן את הקשר לאובדן מראש. אבל התובנה המטלטלת ביותר שלו הייתה קשורה לאישור החיצוני.
הוא קלט פתאום: "אני מחכה שיאשרו אותי, זה ההתחלה וזה הסוף. אני שם את כל הכלים שלי אצלה".
ברגע שעידן הבין שהאישור היחיד שחשוב הוא האישור שלו לעצמו, הכל התחיל להשתנות.
התוצאה: ה"גביע" האמיתי הוא השקט הפנימי
השינוי בשטח היה מהיר ומדהים. עידן הפך לאדם שונה בתוך המרחב הזוגי. מבחור ששם את כל הזהות שלו על השאלה האם הוא בזוגיות, ואם הבחורה היא "גביע" מספיק יפה כדי לפאר אותו, הוא הפך לגבר שיודע לסנן.
הוא יצא עם בחורה יפהפייה, כזו שבעבר הוא היה נאחז בה רק בשביל האגו, אבל כשהוא קלט שהאופי שלה לא תואם את העומק שהוא מחפש – הוא פשוט חתך. בטבעיות, בלי דרמה. הוא פשוט שחרר.
במקרה אחר, כשמישהי זלזלה בזמן שלו ודחתה דייט פעם אחר פעם בהתראות קצרות, עידן, שפעם היה מחכה ומרצה, עצר ואמר:
"לא, לא מתאים לי".
לא מתוך משחקי אגו, אלא מתוך כבוד עצמי וחיבור לגבולות שלו.
אבל הניצחון הכי יפה של עידן הגיע דווקא ברגע של שקט, כשיום אחד הוא ישב מולי ואמר:
"את יודעת? פתאום כל כך טוב לי עם עצמי, שאני בכלל לא בטוח שאני רוצה זוגיות עכשיו".
ההבנה הזו זיקקה את כל התהליך. מבחור הישרדותי שחיפש לסמן וי, עידן הפך לאדם שלם. הוא הבין שזוגיות, כשתגיע, לא תבוא למלא חור או לתת לו אישור קיום. היא תהיה תוספת נפלאה לחיים שכבר עכשיו הם מלאים, עשירים ורגועים.
את הפגישה האחרונה שלנו הוא סיכם במשפט שאני לוקחת איתי: "הבנתי שאם אני הדרמה, אני יכול להיות גם השקט. אני הסופה – ואני גם האדמה היציבה והשקטה."
עידן לקח חזרה את המושכות לידיים, והפך למה שהוא תמיד נועד להיות: "יוצר היציבות" של החיים שלו.
מזהים את עצמכם בסיפור של עידן?
אם גם אתם מרגישים שאתם רודפים אחרי זוגיות כדי לסמן "וי", מחפשים אישורים מבחוץ או הולכים לאיבוד בתוך הדרמה?
אתם לא חייבים להישאר שם. אפשר ללמוד לייצר נחלה פנימית וסנטר חזק.
מוזמנים לדבר איתי.